ULASAN PERLAWANAN TERENGGANU FC vs UITM FC

Pertembungan kedua antara Terengganu FC dan UITM FC kali ini untuk pusingan kedua Liga Super 2021 berlangsung di Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di mana kali ini TFC pula sebagai tuan rumah setelah perlawanan pertama di Shah Alam berkesudahan UITM FC tewas 2-1. Melihat kepada perlawanan sebelum ini, Pasukan Terengganu FC berjaya membawa tiga mata apabila melakukan “comeback” pada separuh masa kedua dengan membuat 4 pertukaran pemain.

Perlawanan bermula dengan sepak mula dari Terengganu FC, menunjukkan kedua-kedua pasukan rakus untuk mencari gol pendahuluan. Namun seawal minit ke-7, pemain import TFC daripada Brazil, David Da Silva bijak melepaskan bola leret ke gawang UITM FC menewaskan Muhammad Azfar sekali gus meletakkan TFC di depan dengan jaringan 1-0.

Selang beberapa minit, Faisal Halim berada di kedudukan yang tepat apabila tandukannya terus ke dalam gawang UITM FC  hasil lorongan bijak Hakimi Abdullah. TFC di depan dengan jaringan 2-0.

Memasuki minit ke-39, Makan konate memperolehi peluang untuk menambah jaringan, namun sepakannya sedikit tinggi melewati palang gol. Terengganu FC berjaya menguasai perlawanan dengan baik hingga tamat separuh masa pertama yang berkelebihan 2 gol di hadapan.

Memasuki babak kedua permainan, pasukan Terengganu FC membuat pertukaran pertama dengan mengeluarkan Faisal Halim dan digantikan dengan Rahmat Makasuf akibat daripada kecederaan pemain sayap itu, dan tidak lama kemudian TFC sekali lagi membuat pertukaran dengan mengeluarkan pemain tengah Faiz Nasir dan membawa masuk Nasir Basharuddin. Pada minit ke-67 sekali lagi Makan konate melakukan rembatan kencang, namun dinafikan oleh pemain pertahanan UITM FC.

Memasuki minit ke-70 sekali lagi pasukan Terengganu FC membuat pertukaran dengan mengeluarkan Hakimi Abdullah dan digantikan dengan Arif Anwar. Selang beberapa minit kemudian, pertahanan UITM FC sekali lagi dihukum apabila larian Rahmat Makasuf membuka peluang kepadanya untuk menghasilkan gol ketiga TFC.

10 minit sebelum perlawanan sebenar berakhir, Terengganu FC membuat pertukaran keempat dan kelima apabila mengeluarkan Muhammad Faudzi dan Dechi Marcel bagi memberi peluang kepada Shahrul Nizam dan Asnan Ahmad memberikan nafas baru pada minit-minit akhir permainan. 4 minit tambahan masa kecederaan diberikan oleh pengadil, perlawanan berakhir dengan Terengganu FC 3 – 0 UITM FC.